Lek

Barna skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger. Barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med kroppen sin og utvikler bevissthet om egne og andres grenser (RP, 2017).

Barn er i konstant bevegelse, både i barnehagen og hjemme. Det karbbes og klatres, krypes og bygges, det utforskers og det smakes på, de erfarer, finner løsninger og får felles opplevelser. Leken er med andre ord livsviktig for barn, og er med på å danne grunnlaget for livsmestring og sosial kompetanse. 

Leken styres av barnets indre motivasjon, hva de er opptatte av her og nå og tidligere erfaringer, men barn trenger også hjelp til å dra leken videre, og noen trenger også hjelp til å komme inn i lek på en god måte. De ansatte i barnehagen må derfor bidra inn i leken, de må støtte og de må veilede barna.

Lek er barns egen måte å lære, bearbeide og skape noe nytt på. Leken legger grunnlaget for å utvikle kunnskap og ferdigheter som blant annet språkutvikling, evne til refleksjon, konsentrasjon, kreativitet, sosialkompetanse og problemløsing. Å leke er en måte å lære seg livets spilleregler på, samtidig som det er en kilde til glede. Det er derfor barnehagens oppgave å sørge for at barnas lekemiljø, ikke bare i barnehagen, men også på tur, er tilrettelagt på en god og sikker måte.

I vår barnehage skal vi legge til rette for god og meningsfull lek barna imellom, samt gode voksenstyrte lekaktiviteter. Dette gjør vi ved å være tilgjengelige for barn, både som tilretteleggere, igangsettere og aktivt deltagende lekekamerater. I vår barnehage benytter vi også det fysiske rommet, både utendørs og innendørs, som et pedagogisk verktøy. Vi tilrettelegger og utformer rommene ut ifra det barna selv er opptatte av. På denne måten blir de også aktivt deltagende i å forme sin egen hverdag.