Psykososialt barnehagemiljø er et kontinuerlig arbeid, og noe vi er svært opptatte av, itillegg til at vi er pålagt av barnehageloven å arbeide med dette viktige temaet.
Å møte individets behov for omsorg, trygghet, tilhørighet og anerkjennelse, samt sikre at barna får ta del i, og oppleve at de er en positiv del av et felleskap, er viktige verdier som skal gjenspeiles i barnehagen og som er en del av den grunnleggende jobben vi gjør. I hverdagen jobber vi hele tiden med trygghet og gode relasjoner for å skape trygge og glade barn som trives i barnehagen.
For å styrke kompetansen, inngikk samtlige barnehager i Lier i 2021 et samarbeid med USN (universitetet i Sør-Øst Norge) , om inkluderende barnehagemiljø. Kompetnaseutviklingen omfattet alle ansatte i lierbarnehagen, samt at det ble valgt ressurspersoner i hver enkelt barnehage som sammen med styrer, ledet kompetanseutviklingen i egen barnehage. Felles kompetanseutvikling foregikk på planelggingsdager og i nettverksgrupper. USN var en viktig samarbeidspartner i kompetanseutviklingen fram til og med 2025.
Forebyggende:
Når vi jobber forebyggende handler det om å forebygge mobbing og krenkelser som en del av vårt læringsmiljø. Det forebyggende arbeidet, så vel som det fremmende handler mye om at vi voksne må være påkoblet og aktive i arbeidet med barna for å følge med på hvordan alle barna har det i barnehagen.
Alle ansatte plikter å følge med, og barnehageloven krever at alle som jobber i barnehagen griper inn hvis de vet om, eller tror at noen blir mobbet, plaget eller på andre måter ikke har det bra:
-
snakke med barna
-
ansatte ser noe eller fanger opp noe i samtaler med andre barn
-
foreldre som melder fra at det har skjedd noe i barnehagen
-
barn forteller om noe som har skjedd
-
endringer i atferd hos barn eller i barnehagegruppa
Håndtere:
Barnehagen har nulltoleranse mot mobbing og alle som jobber i barnehagen skal gripe inn med en gang hvis de ser uønsket atferd (Udir).
Hvis barnehagen får vite at et barn ikke har det bra i barnehagen, må de lage en skriftlig plan for å sikre at barnet får en trygg barnehagehverdag (aktivitetsplikt). I planen skal det stå:
-
hvilke problemer som skal løses
-
hva barnehagen har planlagt
-
når tiltakene skal gjennomføres
-
hvem som skal gjennomføre tiltakene
-
når tiltakene skal evalueres
Målet er at vi alle skal arbeide for å sikre at barna blir sett, hørt og opplever at barnehagen er et trygt og godt sted å være.
I lierbarnehagen skal vi være tøffe nok til å gå foran!